Raport ICT 2020
  • Raport ICT
  • Opinie
  • Członkowie PIIT wobec COVID-19
  • O PIIT
  • O IDC

Branża ICT na rzecz walki z pandemią

Od niemal pierwszych godzin zagrożenia epidemią koronawirusa wiele firm podjęło działania, często nieodpłatnie, aby zminimalizować konsekwencje rozprzestrzeniającej się choroby. Jako jedni z pierwszych przystąpili do działania operatorzy telekomunikacyjni, którzy, na prośbę władz, rozpoczęli nieodpłatne wysyłanie smsów informujących o zagrożeniu koronawirusem do osób przyjeżdzających do Polski (tzw. Alert RCB), a poźniej o wprowadzaniu bądź znoszeniu obostrzeń związanych z pandemią do wszystkich użytkowników telefonów. 
​
Poniżej prezentujemy przykładowe działania, które podjęły firmy-członkowie PIIT w czasie pandemii.

Przykładowe działania przedsiębiorców z branży ICT na rzecz przeciwdziałania skutkom pandemii

​Dostosowywanie krajowych systemów IT do aktualnych potrzeb

IBM w ramach działań dla CSIOZ i Ministerstwa Zdrowia uruchomił chatbot covid19, w którym wirtualny asystent odpowiada na pytania związane z koronawirusem.  https://pacjent.gov.pl/.
 
Asseco realizuje dodatkowe, bezpłatne działania wdrożeniowe dla szpitali, mające na celu dostosowanie ich systemów informatycznych do potrzeb obsługi pacjentów zagrożonych pandemią. 
W ramach obsługi NFZ, system ewidencji osób ubezpieczonych eWUŚ został w błyskawicznym czasie uzupełniony o nową funkcjonalność – identyfikację osób na kwarantannie. https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/informacja-o-kwarantannie-juz-dostepna-w-ewus,7670.html
 
Globema, we współpracy z Gabos Software i Krajowym Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, wykonała rozszerzenie swojego Systemu Wspomagania Dowodzenia dla Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM), używany przez dysponentów i służby ratownictwa w całej Polsce. System automatycznie ostrzega, że wskazane miejsce zdarzenia to lokalizacja, w której przebywa osoba poddana kwarantannie. 
https://www.globema.pl/swd-prm-covid/
​

​Bezpieczeństwo

​Blokowanie domen, które wykorzystywane są w celach przestępczych https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/koronawirus--oszusci-do-blokady. W wyniku Porozumienia MC, UKE i operatorów,  NASK-PIB prowadzi listę ostrzeżeń dotyczących domen internetowych, które służą do wyłudzeń danych i środków finansowych użytkowników internetu. Katalog tych domen publikowany jest na stronie CERT Polska https://www.cert.pl/news/single/ostrzezenia_phishing/
​

Bezpieczeństwo w GCP - Grupa Cyfrowy Polsat prowadzi aktywny monitoring serwisów wyłudzających środki finansowe przy zastosowaniu płatności w formie SMS Premium. Inicjujemy odcięcie płatności do takich podmiotów realizujący tego typu świadczenie, poprzez blokowanie SMS Premium. 
Klienci mogą również korzystać z usług zwiększających bezpieczeństwo ich, oraz ich dzieci, m.in.: 
  1. Blokada nieodpowiednich treści: dostawcy usług cyfrowych korzystający z SMS Premium Rate MT lub tzw. Direct Carrier Billing są zobowiązani do określenia kategorii wiekowej dla uruchamianych usług. https://www.plus.pl/uslugi/blokada-nieodpowiednich-tresci
  2. Ochrona Internetu: Usługa oferująca oprogramowanie antywirusowe, Kontrolę rodzicielską, ochronę bankowości i prywatności w aplikacjach (http://ochronainternetu.pl/, https://www.cyfrowypolsat.pl/ochronainternetu/ )
  3. Dzieci w Plus: Ochrona rodzicielska (https://dzieciwplus.pl/)
 
Orange Polska wraz z Fundacją Orange udostępnił aplikację ochrony rodzicielskiej „Chroń dzieci w sieci” na 30 dni na próbę za darmo, a także przygotowany został kurs internetowy dla dorosłych pokazujący, jak wspierać dzieci w bezpiecznym korzystaniu z technologii. Dla użytkowników aplikacji Dbam o Bliskich i Jestem Bezpieczny dodatkowe Gigabajt od Orange - wszyscy Klienci indywidualni i biznesowi abonamentowych ofert mobilnych oraz oferty na kartę mogą otrzymać dodatkowe Gigabajty za korzystanie z aplikacji.
 
OPL proponuje także rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo przedsiębiorstw, m.in. rozwiązania umożliwiające pracę zdalną oraz z zakresu bezpieczeństwa - dla dużych firm. 3 miesiące za darmo dla nowych klientów (np. Cisco Webex, Zdalny dostęp SSL, Prywatny APN, Polycom Studio – zestaw do wideokonferencji) czy bezpłatną konfigurację umożliwiającą pracę do 10 użytkowników (SSL VPN) - Zarządzany UTM -  bezpieczne (szyfrowane) połączenie pracowników łączących się zdalnie z wewnętrzną siecią firmy.
 
 
P4 uruchomił witrynę Ochrona w Play , gdzie zamieszczane są treści edukujące klientów dotyczące bezpieczeństwa w intrenecie, przykłady działań oszustów oraz przekierowania do rzetelnych i wiarygodnych źródeł informacji o COVID-19. 
 
T-Mobile Polska wprowadziła szereg usług bezpieczeństwa dla klientów biznesowych pozwalających na ochronę zasobów przedsiębiorców przed cybernetycznymi zagrożeniami.

​Wsparcie w dostępie do rzetelnych informacji

​Zero rate dla wybranych stron internetowych. Odwiedzanie tych witryn (np. gov.pl, ePUAP, Profil Zaufany, obywatel.gov.pl) nie wpływa na wykorzystanie przez abonenta limitu transmisji danych w ramach pakietu internetowego. 
​
Google uruchomił „Alert SOS”, który wyświetla się w wyszukiwarce kierując użytkowników do najnowszych, sprawdzonych wiadomości i wskazówek. Firma chroni użytkowników swoich  produktów przed phishingiem i dezinformacją, stale monitoruje nowe zagrożenia. We współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji Google przeznaczył też pulę darmowych reklam do wykorzystania przez Rząd RP w celu rozpowszechniania informacji publicznej i popularyzacji wiarygodnych informacji o epidemii i środkach zaradczych.

Wsparcie sektora ochrony zdrowia

​IBM w USA uruchomił konsorcjum COVID-19 High Performance Computing (HPC). W ramach tego projektu IBM przekazał 330 petaflopów mocy obliczeniowej dla naukowców oraz lekarzy z całego świata, aby wesprzeć ich pracę nad opracowaniem terapii i szczepionek przeciwko COVID-19. https://www.ibm.com/thought-leadership/covid19/?lnk=ushpv18l1,
 
Dell Technologies udostępnił ośrodkowi Translational Genomics Research Institute dostęp do superkomputera Zenith na potrzeby prac badawczych.  Badania te dostarczają służbie zdrowia cennych informacji na temat tego, które szczepy COVID-19  występują najczęściej, co może wywoływać ogniska epidemiologiczne oraz jak szybko genom wirusa mutuje. Zapewniają one przydatną wiedzę na potrzeby badań biomedycznych w procesie poszukiwania nowych metod leczenia i szczepionek.
Zaawansowane klastry obliczeniowe Dell Technologies są wykorzystywane do badań epidemiologicznych, m.in.  dotyczących rozprzestrzeniania się chorób takich jak COVID-19, i skuteczniejszego śledzenia ich rozwoju. 

SoftCream powołał Fundację APPCO, która przekazuje nieodpłatnie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów z nimi powiązanych kompletny, w pełni funkcjonalny system zarządzania, gromadzenia, przechowywania dokumentacji medycznej – ArchOSx EDM. Celem jest umożliwienie lekarzom i ich pacjentom gromadzenie pełnej dokumentacji medycznej, w tym również badań z urządzeń radiologicznych, generujących ogromne pliki danych. W wyniku przeprowadzonych w latach 2017-2020 prac badawczych, finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, firmie udało się rozwiązać problem skutecznego i szybkiego przekazywania danych między szpitalami, w taki sposób, aby dokumentacja medyczna była dostępna na żądanie każdego lekarza w czasie nie dłuższym niż 60 sekund.

Intel udostępnił Uniwersyteckiemu Centrum Klinicznemu w Gdańsku specjalny serwer, umożliwiający zdalną pracę lekarzom, w tym dostęp do danych medycznych pacjentów. 
​
T-Mobile udostępnił darmowe infolinie wsparcia psychologicznego - jedną dla personelu medycznego, a drugą dla seniorów.

Wspieranie sektora edukacji

​Google udostępnia bezpłatnie narzędzie do zdalnej nauki (GSuite), realizuje szkolenia on-line i webinary.
 
 
Asseco przy współpracy z Operatorem Chmury Krajowej i Google stworzyło program „Partnerstwo dla Uczelni”. https://dlauczelni.assecods.pl/. Szkoły wyższe otrzymują bezpłatnie na okres 6 miesięcy infrastrukturę, narzędzia i wparcie techniczne pozwalające na wdrożenie zdalnych  zajęć edukacyjnych. Ze względu na brak możliwości realizowania szkoleń stacjonarnych w ramach Asseco Academy realizowana jest dodatkowa oferta szkoleń on-line.
 
IBM i Cisco w ramach wspólnego programu szkoli nauczycieli w prowadzeniu zdalnych lekcji przy użyciu Cisco Webex. IBM bezpłatnie udostępnia internetowe zasoby wiedzy dla nauczycieli, studentów, uczniów i rodziców. IBM i Cisco oferują dodatkowo wsparcie dla pedagogów w zakresie użytkowania platformy, angażując swoich pracowników-wolontariuszy, którzy na co dzień korzystają z narzędzia Cisco Webex. 
 
  • Strona rejestracyjna naszego projektu dla szkół/nauczycieli: http://www.cvent.com/d/rnqcg5
  • Więcej o webex wraz z zasobami dla nauczycieli: https://www.cisco.com/c/pl_pl/solutions/collaboration/working-from-home.html
 
Cisco Networking Academy w Polsce udostępnia bezpłatne kursy online w języku polskim do samodzielnej nauki dla wszystkich uczniów i każdej zainteresowanej osoby (pracowników, urzędników, nauczycieli itd.). Szkoły mogą  także udostępniać kursy swoim uczniom (dla uczniów 13+).
  • Wprowadzenie do Cyberbezpieczeństwa: https://www.netacad.com/portal/web/self-enroll/c/course-998479
  • Podstawy programowania w Python https://www.netacad.com/portal/web/self-enroll/c/course-998462
 
Kalasoft zaoferował wsparcie uczelniom w zakresie wdrażania projektów poświęconych e-edukacji i e-administracji. Opierając się na doświadczeniu oraz badaniach prowadzonych cyklicznie przez dr hab. Waldemara Rydzaka, profesora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, dotyczących zadowolenia studentów z usług elektronicznych na danej uczelni, firma stara się wskazywać obszary systemów, które wymagają poprawy.
Ze zdwojonym wysiłkiem Kalasoft pracuje nad nowymi rozwiązaniami dla dydaktyki i administracji szkół wyższych. Pracując zdalnie, nauczyciele akademiccy mogą np. wpisywać oceny cząstkowe czy prowadzić listy obecności. Dzięki integracji z platformą edukacyjną Moodle, możliwy jest import ocen do systemu Kalasoft. W najbliższym czasie planowane jest umożliwienie przeprowadzania głosowań jawnych i niejawnych.
 
Orange Polska, razem z Fundacją Orange, zaoferował usługi dla nauczycieli, uczniów, rodziców i studentów (aplikacje edukacyjne, zeszyty ćwiczeń, materiały do pobrania i nauki online). Orange zaproponował także tzw. edu pass - transfer danych na najbardziej popularnych stronach edukacyjnych np. Librus, Vulcan, Eduelo nie pomniejsza pakietu gigabajtów.
Dodatkowo operator przygotował specjalną ofertę wspierającą edukację i naukę nowych klientów Orange Flex, w której przez dwa miesiące można było kupić za 1 zł nawet po 100 GB internetu miesięcznie.
 
P4 uczniom i nauczycielom dał możliwość korzystania przez 10 dni za darmo z serwisu odrabiamy.pl,
wprowadził zero rating dla platform edukacyjnych; wprowadził także możliwość korzystania przez 7 dni z nauki języków obcych w aplikacji Busuu.
 
Polkomtel klientom usługi Plus Światłowód podwyższył maksymalnie prędkość transmisji danych, aby ułatwić im zdalną pracę i naukę, a także zaoferował możliwość korzystania z aplikacji edukacyjnej Squla i aplikacji na nauki języków obcych Busuu.
 
T-Mobile zaproponował specjalne oferty dla uczniów i nauczycieli. Wprowadził zero rating dla platform edukacyjnych dla szkół i uczelni wyższych, a także oferował bezpłatne narzędzia i szkolenia ze zdalnego nauczania (wspólny projekt z Microsoft i Chmurą Krajową). 

Wsparcie świadczenia pracy zdalnej

​IBM bezpłatnie na okres 90 dni udostępnił usługi chmurowe, m.in. serwery wirtualne i pamięć masową, narzędzia do szybkiego i bezpiecznego przesyłania dużych plików, do zabezpieczania zdalnego dostępu do aplikacji.

Asseco jako największy w Polsce dostawca podpisu elektronicznego współpracuje z Ministerstwem Cyfryzacji nad wdrożeniem przepisów umożliwiających wprowadzenie wideoweryfikacji jako metody uwierzytelnienia tożsamości, niezbędnego do wydania e-podpisu. Zdalne podpisywanie dokumentów ułatwia wielu firmom i ich pracownikom funkcjonowanie w warunkach kwarantanny i izolacji. 

Google uruchomił dedykowaną stronę www gromadzącą informacje o bezpłatnych narzędziach wspierających pracę zdalną. Firma udostępnia również bezpłatny dostęp do swoich rozwiązań telekonferencyjnych do końca sierpnia.

Globema przygotowała specjalną ofertę na narzędzia klasy Field Service Management – GeoTask i GeoTraxx, które wspierają bezpieczną obsługę dostaw i zadań w terenie w czasie pandemii. Można dzięki nim niemal całkowicie wyeliminować bezpośrednie kontakty między pracownikami oraz realizować pracę w terenie, mimo zmniejszonej obsady osobowej. Dla służb zaangażowanych bezpośrednio w walkę z epidemią oprogramowanie udostępniane jest bezpłatnie. Narzędzia działają w modelu SaaS i są dostępne do natychmiastowego wykorzystania. 
https://www.globema.pl/field-service-management-pandemia/

Grupa Thales udostępniła bezpłatnie na całym świecie bezpieczną platformę do pracy zdalnej Citadel Team, przeznaczoną przede wszystkim dla pracowników wysokiego szczebla i administracji rządowej. Darmowe rozwiązanie może być również wykorzystywane przez korporacje. Aplikacja jest dostępna zarówno na telefony z systemami Android i iOS, jak i na komputery i tablety.
​
Intel przeznaczył 50 tysięcy USD na zakup blisko 70. laptopów dla gdańskich szkół. Zostały one przekazane dzieciom, które dotychczas nie miały dostępu do komputera, aby mogły realizować program nauki zdalnej. 
 
Polkomtel wraz z Cyfrowym Polsatem i Fundacją Polsat, przekazał 2 200 tabletów z dostępem do internetu – sprzęt otrzymały dzieci z domów dziecka, rodzinnych domów dziecka, z rodzin zastępczych i z placówek opiekuńczo-wychowawczych, w celu zapewnienia im wsparcia w zdalnej edukacji.

Promocyjne warunki umów telekomunikacyjnych ​

Cyfrowy Polsat wprowadził specjalne oferty dla nowych klientów, w ramach których internet jest bez opłat przez pierwszy miesiąc, a usługi TV przez 3 miesiące. 
 
Orange Polska wprowadził specjalne oferty dla klientów: internet FTTH, wybrane oferty internetu mobilnego i pakiety usług na próbę przez jeden miesiąc; 
 
P4 wprowadził specjalne oferty dla klientów: wydłużenie terminu ważności środków prepaid dla obcokrajowców i seniorów; dla nowych klientów internet przez 3 miesiące bez opłat oraz ofertę internetu mobilnego z pakietem 100GB.
 
Polkomtel dał klientom możliwość dokupienia pakietu 20GB za 10 zł, a także specjalną ofertę na drugą kartę SIM – abonament za 25 zł z pakietem 60GB i LTE bez końca (oferta dla wybranej grupy klientów).
 
T-Mobile wprowadził oferty z obniżonymi opłatami za abonament; wydłużył termin ważności środków prepaid dla seniorów i wprowadził zero rating dla aplikacji Kwarantanna Domowa.

​Wsparcie dla przedsiębiorców

Orange zaproponował klientom biznesowym narzędzia wspierające bezpieczeństwo sieci i pracę zdalną w promocyjnych cenach -  1-3 miesiące bez opłat dla nowych klientów biznesowych za wybrane usługi bezpieczeństwa i usługi służące do pracy zdalnej, a także bezpłatną konfigurację umożliwiająca pracę zdalną.
 
T-Mobile dał możliwość uzyskania bezpłatnej czasowej licencji na Microsoft Office 365 i Teams. 
 
Klienci biznesowi P4 mogą skorzystać z rozwiązań wspierających pracę zdalną, a seniorzy uczyć się obsługi smartfonów dzięki przygotowanym filmikom instruktażowym.
 
ForProgress, wspólnie z Polską Firmą FirstByte, dostarcza roboty ratunkowe dla firm, które mimo pandemii prowadzą działalność biznesową, ale jej wykonywanie jest bardzo uciążliwe z powodu braku pracowników lub znaczącego zwiększenia skali biznesu. Przykładowe obszary działalności robota: zachwiany łańcuch dostaw, obsługa dużej ilości zamówień, płatności, czynności księgowych czy reklamacji. Informacje o robotach, jakie zostały zbudowane do tej pory dla klientów firmy można znaleźć pod tym linkiem: https://forprogress.com.pl/roboty-w-walce-z-koronawirusem/

​Bezpłatne pakiety GB dla klientów 

Cyfrowy Polsat dał klientom wybranych taryf internetowych możliwość skorzystania z bezpłatnego pakietu 10 GB, Orange Polska dał klientom Orange możliwość skorzystania z bezpłatnego pakietu 10 GB, a klientom nju z pakietu 9 GB,  P4 i Polkomtel umożliwili wszystkim klientom skorzystanie z bezpłatnego pakietu 10 GB. T-Mobile dał klientom biznesowym możliwość skorzystania z bezpłatnego pakietu 10 GB, a klientom logującym się przez aplikację Mój T-Mobile do 20 GB cotygodniowo. ​

​Rozrywka na czas #zostanwdomu

Cyfrowy Polsat i Polkomtel udostępnili klientom dodatkowe kanały telewizyjne, HBO GO w Plusie bez opłat w pierwszym miesiącu oraz oferowały filmy VoD w serwisie IPLA, dla której wdrożono zero rating.
Ponadto nowi klienci mogli korzystać przez 90 dni bez opłat z serwisu muzycznego Tidal, a wszyscy klienci mieli zero rating na ten serwis.
 
P4 udostępnił dodatkowe kanały telewizyjne, HBO GO bez opłat nawet przez 3 miesiące, klienci mogli również korzystać przez 6 miesięcy bez opłat z kontentu VoD dostępnego w Amazon Prime Video, a także z obniżonych cen za filmy VoD w wypożyczalni PLAY NOW. Ponadto klienci P4 mogli korzystać przez 3 miesiące bez opłat z serwisu muzycznego Tidal.
 
T-Mobile przygotował ofertę na bezpłatne kanały telewizyjne i dostęp do serwisów muzycznych, a także bezpłatny dostęp do serwisu Legimi (serwis z audiobookami i e-bookami) i Tidal (serwis muzyczny).

Możliwość załatwiania spraw online

Cyfrowy Polsat, Orange Polska, P4, Polkomtel, T-Mobile umożliwiają klientom przez internet: opłacanie faktur i doładowanie konta; sprawdzanie stanu konta; włączanie pakietów i usług; przedłużenie umowy. Zapewniają również zdalną obsługę klientów

​Wspieranie odpowiedzialnego handlu on-line

Orange Polska wdrożył bezpieczną i bezpłatną dostawę kurierską dla zamówień złożonych online lub telefonicznie.

​Wsparcie w poszukiwaniu platform pozwalających na zdalne zaspokajanie codziennych potrzeb

​Fundacja Polska 5.0 we współpracy z firmą doradczą Obserwatorium.biz uruchomiła platformę gromadzącą informacje o  istniejących już rozwiązaniach, pozwalających na zdalne załatwianie spraw. Platforma #Załatwiamprzezinternet www.zalatwiamprzezinternet.plpozwala użytkownikom znaleźć serwisy oferujące posiłki na dowóz, zdalne podpisywanie umów czy rozwiązania z zakresu telemedycyny i edukacji. Jednocześnie eksperci Obserwatorium.biz udzielają porad dotyczących tego, jakie narzędzia zastosować, aby dostosować swój biznes do nowych wymogów pracy oraz oferowania swoich usług w formule zdalnej. 
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 2020
  • Raport ICT
  • Opinie
  • Członkowie PIIT wobec COVID-19
  • O PIIT
  • O IDC